Buurmasadventures2017.reismee.nl

Australia day

26 januari, Australië day!

Een buitengewone feestdag in Australië. Een feest voor alle Aussies en de wannabes De dag wordt gevierd om te herdenken dat op 26 januari 1788 de 'eerste vloot' Sydney binnenvoer. Deze 'eerste vloot' bestond uit elf schepen met Engelsen die het land bereikbaar maakten voor de rest van de wereld. Het is een van de belangrijkste feestdagen van het land.

De dag begon bewolkt en bleef bewolkt. Al weken lang liggen de winkels vol met alles wat maar laat zien dat het om Australië gaat. Vlaggetjes, bekers, schmink, tassen, noem maar op! Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met Koningsdag gekte.

Op tijd vertrokken want er was van alles te doen in de big city. Muziek, een vliegtuig show, binnenkomende boten groot en klein. Aangekomen in de haven zagen we vanaf het station al een groot schip van de marine liggen. Omringd door politie op het water, en boten van de marine zelf lag deze voor de Harbour Bridge. Een plekje gezocht zodat we alles goed konden zien. Niet alleen wij dachten slim te zijn op tijd heen te gaan. Met ons nog zeker wel een paar honderd duizend mensen met verschillende nationaliteiten. Het was namelijk al erg druk.

Vanaf het grote schip van de marine, werden beelden getoond van verschillende mensen die vertelden waarom Australië hun land is. Er werden liedjes gezongen door de mensen die op dat schip stonden, en wat dus weer op de schermen uitgezonden werden. Mooi om te zien, maar nog mooier om te horen. De muziek galmde door de hele haven heen! Rond kwart voor 1 zouden er 21 kanonsschoten te horen zijn. Ik stond 5 minuten voor die tijd al met mijn vingers in mijn oren omdat ik niet verrast wilde worden door de enorme knallen. We bleken er uiteindelijk op voorbereid te worden, en zelfs toen de schoten te horen zouden moeten zijn, hoorde we het niet. Af en toe een dof geluid haha.

Na de hele ceremonie of geef het maar een naam, vlogen er heel laag nog 3 straaljagers over! Nog even gewacht op een vliegtuig show die niet veel later zou plaatsvinden. Heel indrukwekkend, niet! 6 oude vliegtuigen die over vlogen en dat voor zo'n 5 keer. Ik had me er meer van voorgesteld.

Omdat we toch al wel dik 3 uur bij de haven stonden, wat overigens niet zo voelde zijn we weer naar het station gelopen. Daar zijn we op de trein gestapt om 2 haltes later weer uit te stappen om ergens in een Ierse pub, steak te gaan eten. Nog net zo lekker als de steak die wij 3 jaar geleden gegeten hebben ;) .. Zo eindigde de middag in Sydney en zijn we weer richting huis gegaan. Ondanks het ontbreken van de zon, zijn we toch allemaal wat verbrand. De stralen door de wolken schijnen toch gevaarlijker te zijn dan wanneer de zon schijnt.

Het was weer een leuke dag!

Jolanda kranenburg

Ben weer helemaal op de hoogte! Leuke verhalen en dito foto's. Jullie zien er allemaal heel
goed uit ook!

Karin

Je maakt iig een hoop mee!