Buurmasadventures2017.reismee.nl

De Australische dieren

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Dus hierbij een (ik weet niet of ik het kort kan houden) nieuw verslag van de afgelopen paar dagen.

De dag nadat we naar de Blue Mountains waren geweest, zijn we naar Featherdale Park gegaan. Dit is een dierentuin met eigenlijk alleen maar Australische dieren. De koala, verschillende kangoeroes, vogels, tasmanieën devils, vleermuizen en dan niet van die kleintjes zoals je ze in Nederland ziet. Reptielen, nog meer kangoeroes een krokodil van een meter of 7 en alle andere beesten die ik nu vergeten ben te noemen. Mijn vader en ik zijn hier 3 jaar geleden ook geweest, maar dat maakt een bezoek aan dit park niet minder leuk. Een groot gedeelte van de kangoeroes lopen er gewoon los. We kochten een ijshoorntje met daarin wat stro of iets dergelijks. Hier konden we de kangoeroes mee voeren. Leuk, want op die manier konden er natuurlijk ook leuke foto's gemaakt worden. Het klinkt best zielig als je je bedenkt dat de dieren opgesloten zitten. Dit is niet helemaal waar. De kangoeroes hebben hier een goed leven, ze kunnen in het wild niet worden afgemaakt voor hun vacht. Er kunnen geen portemonnees van ze worden gemaakt, geen schoenen en ze hoeven niet bang te zijn voor de grote bosbranden waar vaak heel veel dieren bij om komen.

Er zijn verschillende plekjes waar de beesten kunnen liggen en waar geen bezoekers mogen komen. Aan het begin van het park lopen de wallaby's, dit zijn de kleine kangoeroes. Verder lopend kwamen we uit bij een gedeelte waar een groot stuk afgezet was, voor een aantal pelikanen. Verder lopend kwamen we aan bij de koalas. Dit lijken hele lieve onschuldige beestjes op het eerste gezicht, dat zijn ze overigens niet. Wist je dat: een koala geen beer is maar onder de buideldieren valt? Net zoals de kangoeroe. Een koala heeft alleen een buidel aan de achterkant en een kangoeroe aan de voorkant. De vacht van het beest is dik en wollig, donker aan de achterkant en licht aan de voorkant. Dit helpt om te absorberen en de hitte te reflecteren. Ze slapen 16 tot 18 uur, en de rest van de tijd eten ze de bladeren van de eucalyptusbomen.

In verschillende open hokken staan een aantal bomen, met daarin de (op dat moment) slapende koalas. Bijzonder om ze weer van dichtbij te zien. Zelfs nog een paar wakkere dieren gezien. In een groot open gedeelte met een paar van die eucalyptusbomen was net een nieuwe koala gekomen. Er stond een medewerker van het park bij, om hem/haar in de gaten te houden. De beesten kunnen ook agressief reageren. Het was namelijk mogelijk om via een pad, langs te lopen.

Nog wat foto's en filmpjes kunnen maken van dichtbij. Verder veel papegaaien, kakatoo's en nog meer kangoeroes gezien en geaaid. De wat grotere zijn toch wel wat interessanter, ook deze konden geaaid worden. Doordat de beesten opgroeien met mensen om zich heen, zijn ze vrij tam.

Het was een leuke, warme middag! Eindelijk de dieren gezien ;).

Linda

Mooi verhaal, lekker kort hahaha ! Lekker genieten!